Svenska Aerogel Holding AB (publ) bokslutskommuniké 2023

Försäljningen av Quartzene[®] mer än fördubblades under 2023 jämfört med 2022, vilket bekräftar att bolagets produkter skapar kundvärde. Inom samtliga kundsegment introducerade nya kunder produkter med Quartzene[®], och återkommande kunder ökade sina ordervolymer.

Svenska Aerogel Holding AB (publ) återbetalar konvertibelt lån

Styrelsen i Svenska Aerogel Holding AB (publ) (“Svenska Aerogel” eller “Bolaget”) har idag beslutat om att det konvertibla lån om 10 MSEK som upptogs genom en riktad emission till Bolagets största aktieägare Patrik Björn (genom bolaget Gästrike Nord Invest AB) den 29 augusti 2023 (det ”Konvertibla lånet”) ska återbetalas i samband med att emissionslikviden från den nu avslutade företrädesemission som styrelsen, villkorat av extra bolagsstämmans efterföljande godkännande, beslutade om den 18 december 2023 och som godkändes av en extra bolagsstämma den 17 januari 2024 (”Företrädesemissionen”) har kommit Bolaget till handa. Beslutet om förtida återbetalningen föranleds av att Patrik Björn idag har meddelat Bolaget att det Konvertibla lånet inte kommer att konverteras till aktier och i syfte att minska Bolagets räntekostnad.

Svenska Aerogel Holding AB (publ) offentliggör utfall i företrädesemission av aktier

Styrelsen för Svenska Aerogel AB (publ) (”Svenska Aerogel” eller ”Bolaget”) offentliggör idag utfallet i den emission av aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare som offentliggjordes den 18 december 2023 (”Företrädesemissionen”). Företrädesemissionen tecknades totalt till 100 procent där cirka 60,7 procent tecknades med stöd av teckningsrätter, cirka 0,8 procent tecknades utan stöd av teckningsrätter och cirka 38,5 procent tecknades av emissionsgarant. Svenska Aerogel tillförs därmed totalt cirka 51 MSEK före emissionskostnader. EJ FÖR PUBLICERING, DISTRIBUTION, ELLER OFFENTLIGGÖRANDE, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, I AUSTRALIEN, BELARUS, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SINGAPORE, SYDAFRIKA, USA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN HANDLING SKULLE VARA FÖRBJUDEN ENLIGT LAG ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER. SE ÄVEN AVSNITTET ”VIKTIG INFORMATION” NEDAN.

Svenska Aerogel Holding AB offentliggör prospekt med anledning av förestående företrädesemission av aktier

EJ FÖR PUBLICERING, DISTRIBUTION, ELLER OFFENTLIGGÖRANDE, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, I AUSTRALIEN, BELARUS, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SINGAPORE, SYDAFRIKA, USA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN HANDLING SKULLE VARA FÖRBJUDEN ENLIGT LAG ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER. SE ÄVEN AVSNITTET “VIKTIG INFORMATION” NEDAN. Styrelsen för Svenska Aerogel Holding AB (publ) (”Svenska Aerogel” eller ”Bolaget”) har upprättat ett EU-tillväxtprospekt (”Prospektet”) med anledning av den företrädesemission av aktier som Bolaget offentliggjorde genom pressmeddelande den 18 december 2023 (”Företrädesemissionen”). Prospektet har idag godkänts och registrerats av Finansinspektionen och finns nu tillgängligt på Bolagets hemsida.

Kommuniké från extra bolagsstämma den 17 januari 2024 i Svenska Aerogel Holding AB (publ)

Extra bolagsstämma i Svenska Aerogel Holding AB (publ), org. nr. 559026–8032 (https://snr4.bolagsverket.se/snrgate/foretagsinfo.do?frame=true&sokningstyp=valjforetag&orgnrSok=5590268032&lopnrSok=&sekelSok=) (”Bolaget”), ägde rum idag den 17 januari 2024. Stämman beslutade, med erforderlig majoritet, i enlighet med samtliga föreslagna beslut. Nedan följer en sammanfattning av de huvudsakliga beslut som fattades.

Styrelsen i Svenska Aerogel meddelar uppdaterat förslag till bolagsordningsändring

Svenska Aerogel Holding AB (publ) (“Svenska Aerogel” eller “Bolaget”) offentliggjorde den 18 december 2023 styrelsens beslut om en företrädesemission om cirka 51 MSEK, villkorat av extra bolagsstämmans efterföljande godkännande. I kallelsen till extra bolagsstämma som offentliggjordes genom pressmeddelande samma dag presenterades ett förslag till bolagsordningsändring avseende gränser för aktiekapital och antal aktier. Styrelsen meddelar nu ett uppdaterat förslag till bolagsordningsändring, i syfte att inte justera gränserna för aktiekapital och antal aktier mer än nödvändigt. Det uppdaterade förslaget innebär därmed att ökningen blir mindre än vad som tidigare föreslogs. Uppdaterat förslag till bolagsordningsändring följer nedan.