Efter mässorna i Europa och Asien har Svenska Aerogel nu börjat processen för att på allvar etablera sig i USA. Startskottet gick på den stora American Coatings Show i delstaten Indiana där representanter från företaget fanns på plats för att berätta om styrkorna med Svenska Aerogels Quartzene – nästa generations aerogel.
”Vi fick flera mycket intressanta prospekts och vi hade en stor fördel av att vi redan har en etablerad återförsäljare i USA som förberett flera potentiella kunder om oss.” berättar Roland Ek, ny produktchef på Svenska Aerogel.
Återförsäljaren, som kontrakterades tidigare i år, är Van Horn, Metz & Co, som marknadsfört specialkemikalier till tillverkningsindustrin på USA:s östkust och även till Kanada sedan 1950-talet.
Van Horn, Metz&Co passade på att kalla in samtliga sina säljare för en kortare utbildning i Quartzene och dess egenskaper och möjligheter. Företaget har sex säljkontor strategiskt placerade över östra USA och totalt tolv lagerplatser.
”Mässor är ett utmärkt tillfälle för oss att nå marknaden för färgindustrin och när vi nu går in i USA för att presentera oss har vi med oss de erfarenheter vi fick efter mässorna i Europa och Asien förra året. Vi är förberedda och kan vara till stor hjälp för de kunder som nu startar sina utvecklingsprojekt med Quartzene. Syftet är förstås att de ska få fram helt nya konkurrenskraftiga produkter. Det tar olika lång tid beroende på företagens storlek och kapacitet förstås, men vi räknar med ca nio till tolv månader från en första kontakt till en första lansering.” förklarar vd Anders Lundström
Quartzene i Färg&Ytskikt är ett högt prioriterat affärsområde för Svenska Aerogel och intresset från marknaden är stort. Genom att tillsätta Quartzene i färg&ytskiktsprodukter får man en produkt som isolerar mot värme, kyla och även ljud.
För ytterligare information kontakta:
- Anders Lundström, vd Svenska Aerogel
- 070-656 8042
- anders.lundstrom@aerogel.se,
- www.aerogel.se